“အမိႈက္ေတြမ်ားလာေနတဲ့ တို႔ဗုဒၶသာသနာ”
သန္႔စင္တဲ့ ဗုဒၶသာသနာ (အဆံုးအမ) ကို ျဖန္႔ခ်ိတာဆိုရင္ေတာ့ အတိုင္းအထက္အလြန္ ေကာင္းပါတယ္။ အဲလိုမဟုတ္ပဲ ေခတ္ေရစီးအတိုင္း အမ်ားႀကိဳက္ေတြ ေလ ွ်ာက္ေရးေနရင္ေတာ့ ဖတ္တဲ့သူအေတာ္မ်ားမ်ားကို အဆိပ္သင့္ေစလိမ့္မယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ေရးသူတိုင္းမွာ တကယ့္ အေထာက္အထား ရွိေစခ်င္တယ္။
စရိယံသံုးပါးကိုလဲ နားလည္ေအာင္ႀကိဳးစားပါ၊ သိဒတၳမင္းသားဟာ စရိယံသံုးပါးထဲက ဗုဒၶတၳစရိယံကို ျဖည့္ဆည္းစဥ္ မေအာင္ျမင္မျခင္း အထြဋ္အထပ္မေရာက္မျခင္း ဟိုေနရာဝင္ပါ ဒီေနရာဝင္ပါ တစ္ခါမွ မလုပ္ခဲ့ဘူး။ အဲဒါကို စြဲေအာင္မွတ္ၾကပါ။
ကာလာမသုတ္ကိုလဲ အဟုတ္သေဘာေပါက္ေအာင္ ဆင္ျခင္သံုးသပ္ပါ။ အမ်ားေယာင္လို႔ ေယာင္ေနသူမ်ားလြန္းလို႔ပါ။ ၿပီးရင္ ဒီဃနိကာယထဲက ေလာဟႎစသုတ္ထဲက တရားေဟာထိုက္ေသာပုဂၢိဳလ္ (၃) ပါး၊ တရားမေဟာထိုက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ (၃) ပါးကို နားလည္ေအာင္ ဖတ္ပါ။
ေခတ္ဘုန္းႀကီးေတြ နိုင္ငံေရး လူမႈေရးေတြမွာ အေရာေရာအေထြးေထြး ျဖစ္ေနတာေတြဟာ တကယ္ပဲ ဗုဒၶ̕အလိုက် ဟုတ္သလား မဟုတ္သလား၊ ဝိနည္းနဲ႔ညီမညီသိခ်င္ရင္ ဝိနည္းျမန္မာျပန္ေတြကို ႀကိဳၾကားႀကိဳၾကား ဖတ္ၾကည့္ၾကပါ။ အဲလို ဖတ္ခ်ိန္မရွိေသးခင္ အၾကမ္းဖ်င္း သိခ်င္ရင္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူသြားၿပီးျဖစ္တဲ့ မဟာဂႏၶာ႐ံုဆရာေတာ္ႀကီး ရွင္ဇနကာဘိဝံသရဲ့ သာသနာျပဳၾသဝါဒတရားေတာ္ စာအုပ္ကို ဖတ္ပါ။ တစ္အုပ္လံုး မဖတ္ခ်င္ရင္ မဖတ္အားရင္ စာမ်က္ႏွာ ၃၀၅ တစ္မ်က္ႏွာထဲ ဖတ္ၾကည့္စမ္းပါ။
“လူေတြရဲ့ ေဝယ်ာဝစၥေတြကို မကူညီၾကပါနဲ႔၊ လူဆိုေတာ့ လူနည္းနဲ႔ေတာ္ရဲ့၊ ရဟန္းဘဝဆိုတာ မကူညီေကာင္းဘူး၊ . . . . . တသာသနာလံုး လူေတြရဲ့ အမူအရာေတြနဲ႔ ဘာမွ မတူေစခ်င္ဘူး” တဲ့။
အခု က်ိက်ိတက္ခ်မ္းသာေနတဲ့ ဘုန္းႀကီးေတြနဲ႔ ခ်ိန္ထိုးၾကည့္ဖို႔ ထုတ္ျပခ်င္တယ္၊ “ေငြကို မအပ္(စပ္)ပါဘူး၊ မလွဴေကာင္းပါဘူး၊ ေငြကို မသံုးေကာင္းပါဘူး” လို႔ ေျပာတဲ့ဥစၥာကို အသင္ဒကာတို႔ရဲ့ သဒၶါတရားကို ဖ်က္သတဲ့၊ ဘုန္းႀကီးက ဘုန္းႀကီးေျပာျပမယ္ဆိုၿပီးေတာ့ “ေငြဟာ ဝိနည္းနဲ႔လဲပဲ အာပတ္သင့္တယ္၊ အလွဴခံယင္ပဲ အလွဴခံတုန္းက အာပတ္သင့္တယ္၊ အလွဴခံၿပီးေတာ့ လွဴတာကို ခံယူၿပီး ဝယ္ခ်မ္းစားယင္ အဲဒီပစၥည္းေတြလဲ စားတိုင္းစားတိုင္း အာပတ္သင့္တယ္၊ ေက်ာင္းေဆာက္ယင္လဲ အဲဒီေက်ာင္းႀကီးလဲ ေန႔တိုင္းေန႔တိုင္း အာပတ္သင့္တယ္၊ အဲဒါကို ဝိနည္းနဲ႔မအပ္လို႔မို႔ မအပ္ပါဘူး” လို႔ ေျပာတယ္။ (ႏွာ ၂၈၁)။ ကဲ၊ အဲဒီ မဟာဝိသုဒၶ႐ံုေက်ာင္းထြက္ ရွင္ဆႏၶာဓိကဆိုရင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းအတၳဳပၺတၱိကား႐ိုက္ဖို႔ လွဴေနတာ သိန္းတစ္ရာ့ သံုးဆယ္ လား ဒိထက္ပိုသလား ရွိေနၿပီ။ ဟင္းေမႊတဲ့ ေယာက္မအဆင့္ပဲ။
ရွင္ဇနကာဘိဝံသဆရာေတာ္ဆိုတာ ခုေခတ္ဘုန္းႀကီး ဘယ္ဘုန္းႀကီးမွ ပုခံုးျခင္းယွဥ္ၿပီး မရပ္ရဲတဲ့ ပရိယတ္ ပဋိပတ္နဲ႔ ျပည့္စံုတဲ့ ရဟန္းဆိုတာ ဗဟုသုတရွိသူတိုင္း သိတယ္ဆိုတာ စိတ္ထဲမွာ သိသိႀကီးနဲ႔ဖတ္ၾကည့္ဖို႔ တိုက္တြန္းလိုက္တယ္။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေကာ ဦးႏုပါ ဗုဒၶအဆံုးအမကို ေျခေျချမစ္ျမစ္ သိၾကတယ္၊ သိတဲ့အတိုင္းလဲ ဘယ္သူ႔မ်က္ႏွာမွ မေထာက္ပဲ ေျပာခဲ့ၾကတယ္။ ၁၉၄၆ ခုႏွစ္ ဇႏၷဝါရီလထဲမွာ ဖဆပလအဖြဲ႕ႀကီးတည္ေထာင္တဲ့ ေရႊတိဂံု အလယ္ပစၥယံညီလာခံ မိန္႔ခြန္းမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္က ဘုန္းႀကီးေတြကို နိုင္ငံေရးနဲ႔ ဘာသာေရး မေရာေထြးပဲ ကိုယ့္တရားကိုယ္က်င့္ၿပီး လူေတြကို ဗုဒၶအလိုက် တရားေရေအးတိုက္ေကၽြးဖို႔ ေမတၱာရပ္ခံခဲ့တယ္။ အဲဒီမိန္႔ခြန္းကို ရွာဖတ္လို႔ ရပါတယ္၊ ဖတ္ၾကည့္ၾကပါ။
ေနာက္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ရဲ့ (သတင္း) အပါးေတာ္ျမဲ သတင္းစာဆရာ ဦးပုကေလးေရးတဲ့ “ငါတို႔ဗိုလ္ခ်ဳပ္” ကို ဖတ္ၾကည့္ပါ။ စာမ်က္ႏွာ ၂၀၈ ကေန ၂၁၁ အထိ ဖတ္ျဖစ္ေအာင္ ဖတ္ပါ။ အဲဒီ(၂၁၁)မွာ ဘုန္းႀကီးေတြကို
“ ေနာက္တခု . . . တပည့္ေတာ္ ရွင္းရွင္း ေလ ွ်ာက္ထား ခ်င္တာကေတာ့ ဘုန္းႀကီးလုပ္လ ွ်င္ ဘုန္းႀကီးႏွင့္ တူေအာင္ လုပ္ေစခ်င္ပါတယ္၊ လူလုပ္လ ွ်င္လဲ လူနဲ႔တူေအာင္ လုပ္ေစခ်င္ပါတယ္။ ဟိုတပိုင္း ဒီတပိုင္း အလုပ္မ်ိဳးေတာ့ မလုပ္ေစခ်င္ဘူး၊ ဒီလို တပိုင္းစီ လုပ္တာမ်ိဳးေတာ့ တပည့္ေတာ္ မႀကိဳက္ဘူး” . . . .
ေနာက္တစ္ခု တပည့္ေတာ္ ေလ ွ်ာက္ထားခ်င္တာကေတာ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး မစပ္ရွက္ေစခ်င္ပါဘူး၊ သာသနာေတာ္နဲ႔ မဆန္႔က်င္ပဲ တိုင္းျပည္အက်ိဳးရွိတာမ်ိဳးေလာက္သာ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူေစ ခ်င္ပါတယ္။ ဥပမာ ေတာင္တန္းနယ္ သာသနာျပဳေရးကိစၥမ်ိဳး . . . .”
အဲလို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ကေျပာခဲ့တယ္။ ေတာင္တန္းနယ္မေျပာနဲ႔ ျပည္မက နည္းနည္း ေခါင္တဲ့အရပ္ေတာင္ ေက်ာင္းထိုင္ဘုန္းႀကီးမျမဲဘူး၊ မေပ်ာ္လို႔တဲ့။
အဲ၊ ဦးႏုကလဲ ဗိုလ္ခ်ဳပ္လိုပဲ တစ္တစ္ခြခြ ေျပာခဲ့တယ္။ သူ႔ဆီလာၿပီးဘယ္သူႀကီးျဖဳတ္ေပးပါ၊ ဘယ္သူ႕ကို ခန္႔ေပးပါ လာေျပာတဲ့ ဘုန္းႀကီးတစ္သိုက္ကို ေျပာလႊတ္ပံုကို ၾကည့္
”ကိုယ္ေတာ္တို႔ အခုကိုယ္ေတာ္တို႔လုပ္မယ္ၾကံတဲ့ အလုပ္ဟာ ကိုယ္ေတာ္တို႔ကို ပါရာဇိက က်ေအာင္ ခ်ေပးလိမ့္မယ္ဆိုတာ နဲနဲမွ မရိပ္မိၾကဘူးလား၊ ေက်ာင္းကိုျပန္ၿပီး ပရိယတၱိ ပဋိပတၱိဆိုတဲ့ သံဃအလုပ္ေတြကို ျပန္လုပ္ၾကပါ” (ႏွာ ၂၂၉ )
“ကၽြန္ေတာ္၏စိတ္ထဲတြင္ ဘုန္းႀကီးျဖစ္လာလ ွ်င္ ပရိယတ္ ပဋိပတ္ အလုပ္သာရွိသည္၊ နိုင္ငံေရးအစရွိေသာ လူတို႔၏ ေလာကီအလုပ္မ်ားတြင္ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္သည္ကို နည္းနည္းမ ွ မေက်နပ္” (ႏွာ ၂၃၁)
အဲဒီအကိုးအကားေတြကို ဦးႏုကိုယ္တိုင္ေရး “ငါးႏွစ္ရာသီ ဗမာျပည္” မွာ ဖတ္ၾကပါ။
အဆံုးသတ္ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ က်မ္းရင္းေတြကို ဖတ္ပါ၊ သို႔ေပမဲ့ ကာလမသုတ္ေတာ္ကို လက္ကိုင္ျပဳၿပီး ကိုယ္တိုင္လဲ က်င့္ၾကံပါ၊ ဆင္ျခင္ပါ။ ပိုၿပီးၾကည္ညိုသဒၵါပြားခ်င္ရင္ ဒီဃနိကာယ္၊ မဟာဝဂ္ ျမန္မာျပန္ထဲက “မဟာပရိနိဗၺာန” သုတ္ေတာ္ကို ဖတ္ၾကပါ။
မျဖစ္စေလာက္ တရားထိုင္ခဲ့တယ္လို႔ ဘန္းျပၿပီး ကိုယ္တိုင္ဘာတရားမွ မရပဲ ဗဟုသုတနဲ႔ လူတကာအေပၚ ဆရာလုပ္၊ ဖတ္ေကာင္း႐ံုစာအုပ္ထုပ္၊ ကြန္ပ်ဴတာ နုတ္ဘုတ္ေတြ လက္ပ္ေတာ့ေတြနဲ႔ ဆပ္ေကာ့လပ္ေကာ့လုပ္ေနတဲ့ ရဟန္းဆိုးေတြကို ဖင္ဝိုင္းမတဲ့ ခပ္နန သာဝကေတြ မျဖစ္ၾကနဲ႔၊ ျမတ္ဗုဒၶရဲ့ ေက်းဇူးေတာ္ကို ေစ့ေစ့ေတြး မ်ားမ်ားပူေဇာ္ႏိုင္ဖို႔ အားထုတ္ႏိုင္ၾကေစခ်င္လို႔ အေလနေတၱာေတြ ဝိုင္းဆဲမဲ့အႏၱရာယ္ကို မမႈပဲ သတိေပးလိုက္တယ္။
ဝိနည္းနဲ႔မညီတဲ့ရဟန္းေတြကို အျပစ္တင္ခ်င္လို႔ မုန္းတီးလို႔ ေျပာတာမဟုတ္ဘူး၊ တကယ္မသိလို႔ က်ဴးလြန္ေနတဲ့ စာမတတ္ ေပမတတ္ အၾကားအျမင္နည္းတဲ့ရဟန္းေတြလဲရွိႏိုင္တယ္။ တကယ္လို႔ အဲဒီ႐ိုးသားစြာ အမွားေနာက္ကို လိုက္ေနတဲ့ရဟန္းဆိုရင္ အခုက်ေနာ္ေျပာတဲ့သတင္းမ်ိဳးကို ၾကားရရင္ အမွန္ကိုေရာက္ေအာင္ ျပင္ခ်င္စိတ္ ကိန္းေအာင္လာႏိုင္တယ္။ အဲ သိသိလ်က္နဲ႔ ကိုယ္က်ိဳး ကိုယ့္အတၱပဲၾကည့္ၿပီး ဘယ္ေတာ့မွ မျပင္မဲ့ ေဒဝဒတ္ဂိုဏ္းသားေတြလဲ ရွိတယ္။ အဲလို ဘုန္းႀကီးေတြ၊ တနည္းအားျဖင့္ အလဇၨီဘုန္းႀကီးေတြဟာ က်ဳပ္လို လူမ်ိဳးေတြကို ဓါးႀကိမ္းႀကိမ္းျပလိမ့္မယ္။ က်ဳပ္ကလဲ နည္းနည္းမွ ဂ႐ုမစိုက္ဘူးဆိုတာထက္ ဥေပကၡာျပဳထားလိုက္တယ္။ ကယ္မရဘူး၊ ရွိပေစေတာ့ ဆိုတဲ့သေဘာ။
ဗုဒၶကို တကယ္ၾကည္ညိုရင္ နည္းနည္းျခင္းပဲျဖစ္ျဖစ္ တရားထိုင္ၾကည့္ၾကပါ။ တရားထိုင္ရတာ ေပ်ာ္စရာ မေကာင္းပါဘူး။ ပန္းတိုင္အတြက္ အားထုတ္ရတာပါ။ အားထုတ္တယ္ဆိုကတည္းက ပင္ပန္းတာ ပါပါတယ္။ အပင္ပန္းခံရပါတယ္။ အသီးအပြင့္က အဲဒီေနာက္က လိုက္လာတာပါ။ အဲဒီအတြက္ အပင္ပန္းခံရတာပါ။ အဲဒါ ဗုဒၶစကား လိုက္နာရာမည္တယ္။ လပ္ယားလပ္ယားေတြကို ဦးလဲမခ်နဲ႔ အတုလဲမခိုးနဲ႔၊ မတန္ဘူး၊ ဒါပဲ။